WELKOM / BIENVENIDO


MAG IK ME VOORSTELLEN MET EEN LIEDJE?

¿PERMITE QUE ME PRESENTE CON UNA CANCIÓN?


MI CANCIÓN MUY PREFERIDA:

CUCURRUCUCÚ PALOMA



CUCURRUCUCÚ PALOMA, NO LLORES

(LIEF DUIFJE MIJN, WAAROM AL DIE TRAANTJES DIJN?)

Dicen que por las noches
no más se le iba en puro llorar;
dicen que no comía,
no más se le iba en puro tomar.
Juran que el mismo cielo
se estremecía al oír su llanto,
cómo sufrió por ella,
y hasta en su muerte la fue llamando:
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
ay, ay, ay, ay, ay gemía,
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
de pasión mortal moría.
Que una paloma triste
muy de mañana le va a cantar
a la casita sola con sus puertitas de par en par;
juran que esa paloma
no es otra cosa más que su alma,
que todavía espera a que regrese
la desdichada.
Cucurrucucú paloma,
cucurrucucú no llores.
Las piedras jamás, paloma,
¿qué van a saber de amores?
Cucurrucucú, cucurrucucú, cucurrucucú,
cucurrucucú, cucurrucucú,
paloma, ya no le llore
EIGEN VERTALING EN NADERE INFO OVER DIT LIEDJE:


19 februari 2010

FOTOGRAFIE : DE CANVAS SELECTIE : GREAT MINDS THINK MINT ! (2)



DE FOTO KAN U IN EEN GROTER FORMAAT HIER ZIEN



Hoewel ik al veel kritische noten heb laten weerklinken over het door de kunst scene en het kunst publicum op de handen gedragen en ten hemel geprezen 'kunst' evenement   "DE CANVAS COLLECTIE"  heb ik , na lang en rijp beraad, besloten om er - met fotografie en foto's als inzet - zelf eens aan 'mee te doen', niet met de gedachte of de droom om in 'BOZAR' te worden opgehangen (wat toch geen plezant vooruitzicht kan zijn, nietwaar?) maar om mij sociaal 'bezig' te houden en om te 'testen'.

Ik wil twee dingen 'testen':

1. mezelf, met een reeks van foto's waarin ik geprobeerd heb om de uitgangspunten en stellingen die ik inzake het medium fotografie op deze blog inneem en verdedig, zelf eens in de praktijk te brengen onder de vorm van een soort van persoonlijke voorlopige 'conclusie' uit het geheel van al deze diverse en soms ook wel  botsende of zelfs tegenstrijdige stellingen.

2. de inzichten en de houding van het hedendaags 'kunst circuit' mbt het medium fotografie en dan in het bijzonder mbt die fotografie die in de eerste plaats de accenten legt op wat er in een foto te zien is, gekoppeld aan een betekenisvolle communicatieve 'beeldtaal' die in de tweede plaats desgevallend ook inhoudelijk versterkend 'esthetisch' expressief kan zijn.

Het is een reeks van drie foto's geworden die samen als één 'verhaal' moeten worden 'gelezen'. Ze beogen samen een persoonlijke visie uit te beelden op welbepaalde aspecten van het mega evenement 'Gentse Feesten'. Ze zijn niet expliciet documentair en zeker niet promotioneel bedoeld, hoewel er ook geen twijfel over kan zijn dat ik welbepaalde (andere) aspecten van de 'Gentse Feesten' zelf zeer kan smaken en waarderen. Maar die laatstgenoemde aspecten fotografeer ik niet, ik beleef ze zelf (zonder foto apparaat) en geniet ervan. Maar in zekere zin geniet ik - in een rol als fotograaf-voyeur - natuurlijk ook wel van het louter zien en observeren van die dingen en activiteiten waar niet ik zelf maar anderen allicht van genieten of niet van genieten. Meestal heb ik daarbij ook een soort 'natuurlijke' neiging om juist die situaties te selecteren die ik zelf van op afstand met een (zacht) 'spottend' oog,  met een glimlach bijna, bekijk, zeker ten opzichte van de individuele actoren zelf die in mijn ogen meestal alleen maar een (onbewuste) 'rol' in het maatschappelijk 'theater' spelen. Bovendien merk ik - als ik zo zelf  mijn foto's eens bekijk  - dikwijls een voorkeur voor enigszins 'absurde' situaties waarmee en waardoor ik natuurlijk ook de maatschappelijke context van het gebeuren of evenement op één of meerdere welbepaalde punten kritisch onder de loep en soms ook onder vuur kan nemen. Het fotografisch resultaat zou dan 'beeldtaal' moeten zijn en het is precies dat wat ik nu eens wil 'testen'.
Deze foto reeks heb ik onder de gemeenschappelijke noemer "GREAT MINDS, THINK MINT!" gezet die, zoals U in de eerste foto (zie voorgaand blog item) kan zien, niet zomaar toevallig uit de Gentse feesten lucht gevallen is. Ook op deze tweede foto uit deze foto reeks zijn er geschreven taal boodschappen te zien en te lezen  die relevant zijn mbt het geheel van het foto beeld en zijn 'beeldtaal' elementen. Op die manier.worden 'gewone'  taal ('taalbeelden')  en 'beeldtaal'  in één document gecombineerd, waarbij het ene het andere kan aanvullen of versterken. Maar mijns inziens moet het ultieme doel uiteindelijk wel zijn dat een foto beeld op zich voldoende 'beeldtaal' bevat om autonoom - los van geschreven taal boodschappen - zijn 'verhaal' communicatief duidelijk en  helder over te brengen.

Hoewel de drie foto's eigenlijk niet los van elkaar kunnen gezien en beoordeeld worden en ze dus visueel materieel  naast elkaar moeten worden geplaatst, toon ik ze toch één per één in drie afzonderlijke blog berichten. De drie foto's zal ik nadien samen proberen te plaatsen op één pagina van mijn album site die U dan vanaf deze blog via een web link als één geheel kan bekijken.
Uiteraard belet ook U niets om U desgevallend zelf eens in de rol van 'jury' te verplaatsen en uw indrukken hier vrij en ongedwongen te uiten. U zijt welkom, maar intussen zal U allicht ook wel al gemerkt hebben dat ik zo niet direct zit te wachten op 'hedendaags artistieke invalshoeken' die ten gronde geen invalshoeken  zijn.

1 opmerking:

Unknown zei

beste Jos, ik vind de reeks best wel veelbelovend. Je uitgangspunt/noem het 'concept' van mijn part, is ook wel interessant, en overstijgt wat mij betreft het decoratieve, alledaagse prentengeproduceer. Veel succes, en mss tot in 't SMAK ?